Φωτογραφίες από την Ηλεία (36)

fot-1
Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Πύργου.

         Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Πύργου είναι ένα κτίριο με νεοκλασικά στοιχεία που κατασκευάστηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1880. Το 1890 παραδίδεται στη κυκλοφορία , από τους Σιδηροδρόμους Πειραιά – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ) , η γραμμή Πάτρας – Πύργου και το 1891 η γραμμή επεκτείνεται μέχρι την Αρχαία Ολυμπία. Το 2011 ο σταθμός έκλεισε για τα περισσότερα τρένα και σήμερα εξυπηρετεί μόνο τα τρένα της γραμμής Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία η οποία είναι μήκους 33 χλμ. Η διαδρομή αυτή διαρκεί περίπου 45 λεπτά. Υπάρχουν τακτικά δρομολόγια αλλά και έκτακτα μόνο τις ημέρες άφιξης κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι του Κατακόλου. Το 1962 οι ΣΠΑΠ συγχωνεύονται με τους Σιδηροδρόμους του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) και το 1971 δημιουργείται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) ο οποίος διαδέχεται τους ΣΕΚ. Η γραμμή Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία καταργήθηκε το 1998 οπότε το 2004 , λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων , κυκλοφόρησαν στην ιστορική γραμμή σύγχρονα τρένα για να συνδέσουν το Κατάκολο με την Αρχαία Ολυμπία. 

foto-2
Το νεοκλασικό κτίριο του σταθμού στο Πύργο , του Σιδηροδρόμου Πύργου – Κατακόλου (ΣΠΚ).

         Το 1878 ο δήμαρχος Λετρίνων (Πύργου) Πέτρος Αυγερινός εισηγήθηκε τη κατασκευή του πρώτου δημοτικού σιδηροδρόμου στη χώρα , της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής στην Ελλάδα εκτός Αττικής. Τον Ιανουάριο του 1882 ξεκίνησε η κατασκευή της γραμμής για να συνδέσει με σιδηρόδρομο το Πύργο με το λιμάνι του Κατακόλου , προκειμένου να διευκολυνθούν οι εξαγωγές της σταφίδας. Το Νοέμβριο του 1882 ολοκληρώθηκε η κατασκευή αυτής της γραμμής που είναι μήκους 13 χλμ. Έξι μήνες μετά ιδρύεται η ανώνυμη εταιρεία “Σιδηρόδρομος Πύργου – Κατακόλου” στην οποία μέτοχος ήταν και ο Δήμος Λετρίνων. Το τρένο ξεκινούσε από το σταθμό του Πύργου , που στεγαζόταν στο νεοκλασικό κτίριο που βλέπουμε στη φωτογραφία και το οποίο σώζεται σήμερα στο πάρκο ΣΠΚ. Το 1951 ο Σιδηρόδρομος Πύργου – Κατακόλου (ΣΠΚ) υπάγεται στους Σιδηροδρόμους Πειραιά – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ). Το ίδιο έτος η γραμμή ενώθηκε με τη γραμμή των ΣΠΑΠ οπότε δρομολογήθηκαν τοπικοί συρμοί από την Ολυμπία μέχρι το Κατάκολο. Για πολλά χρόνια το τρένο ξεκινούσε από το σταθμό των ΣΠΑΠ (σημερινό σταθμό του ΟΣΕ) και στη συνέχεια περνούσε από το παλιό του ΣΠΚ. Το 1975 καταργήθηκε ο παλιός σταθμός στο Πύργο και ξηλώθηκε η παλιά γραμμή μέχρι το νοσοκομείο.

foto-3
Τίτλος δέκα μετοχών της ανώνυμης εταιρείας “Σιδηρόδρομος Πύργου – Κατακόλου” , με ημερομηνία 30 Ιουλίου 1883.
foto-4
Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου : Κωνικό ρυτό που εξυπηρετούσε λατρευτικούς / τελετουργικούς σκοπούς. Βρέθηκε στο Κάτω Σαμικό Ηλείας , στη θέση Κλειδί και χρονολογείται στο Β’ μισό του 14 ου αι. π.χ.        

Για να δείτε πληροφορίες για τον αρχαιολογικό χώρο του Κάτω Σαμικού , πατήστε εδώ.

foto-5
Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου : Χάλκινο κάτοπτρο που διακοσμείται με ανάγλυφη ερωτική σκηνή Σατύρου και Μαινάδας. Βρέθηκε στο Βαρθολομιό Ηλείας και χρονολογείται στο 5 ο – 3 ο αι. π.χ.
foto-6
Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου : Αμφορέας τετράωτος με πώμα. Διακοσμείται με σκηνή κυνηγιού. Βρέθηκε στην Αγία Τριάδα (Μπουκοβίνα) Ηλείας και χρονολογείται στο 12 ο – 11 ο αι. π.χ.

Για να δείτε πληροφορίες για το μυκηναϊκό νεκροταφείο της Αγίας Τριάδας , στο οποίο βρέθηκε ο αμφορέας , πατήστε εδώ.